I helgen gifte sig prins Carl Philip med Sofia Hellqvist. Kungliga bröllop har i alla tider engagerat många. I boken Politik och passion beskriver forskarna Louise Berglund och Henric Bagerius vid Örebro universitet en historia om kungliga äktenskap från medeltid till nutid.
– Vi talar om samhällsäktenskap. Under 1700-talet skulle kungliga äktenskap försona fiendefolk och skapa politiska allianser. I dag är äktenskapen en allians mellan folket och kungahuset, säger Henric Bagerius.
– Men i alla tider har de kungliga makarnas liv varit ett mönster att ta efter. Det ska utstråla jämvikt, enighet och lycka. På medeltiden skulle människor inom eliten gärna uppträda leende eftersom det tydde på en symbolisk länk mellan dem och den himmelska lyckan men även i vår tid ska de vara lite bättre, lite vackrare och lite lyckligare. I dag lever de dessutom under hård mediebevakning, säger Louise Berglund.
– I källor som beskriver äktenskapsplanerna finns inga vackra formuleringar utan bara tal om ömsesidig assistans, krig, tronföljd och utstyrslar. Och ibland var ju inte ens båda parter med på bröllopet, säger Louise Berglund.
– Vi får vara med när prinsessan Filippa gifte sig med Erik av Pommern i Westminster Abbey, då den svenska riddaren Ture Bengtsson fick tjänstgöra som ställföreträdande brudgum och när Gustav III under första natten med sin drottning fick kalla tillbaka hovstallmästaren till sängkammaren eftersom ”han ej funne något hål” hos Sofia Magdalena, berättar författarna.
– I källor som beskriver äktenskapsplanerna finns inga vackra formuleringar utan bara tal om ömsesidig assistans, krig, tronföljd och utstyrslar. Och ibland var ju inte ens båda parter med på bröllopet, säger Louise Berglund.