Forskare vid Örebro universitet ska undersöka vilken roll medier spelar i vår relation till mat. – Valen är en del av vår identitet. Våra val är medel för att kommunicera något om vilka vi är eller vill vara. Och medier har en stor betydelse för att forma och upprätthålla olika idéer om mat, säger Göran Eriksson, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
De senaste decennierna har det skett något av en “matexplosion”, enligt forskarna. Mat och matlagning syns på bästa sändningstid i TV, i ett stort antal magasin och i det närmaste oöverskådligt antal bloggar.
– Utvecklingen går hand i hand med en tilltagande globalisering av mat och matkultur. Därför kommer vi ha ett internationellt perspektiv på mat, berättar Göran Eriksson.
Med i projektet finns forskare från medie- och kommunikationsvetenskap samt måltidsvetenskap vid Örebro universitet och dessutom forskare från Storbritannien och Slovenien. Med start i dag träffas forskarna under två dagar i Grythyttan och sedan i Örebro.
foto: Morberg.com