Örebro och arbetet med marknadsföringskampanjen This is Orebro är nominerade till utmärkelsen Placebrander of the Year.
Priset instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.
Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2014 eller 2015. Bidragen bedöms främst utefter idé, kreativitet, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.
Priset delas ut av Placebrander men bedöms helt och hållet av juryn som består av internationellt kända namn inom platsers attraktion.
I nomineringen lyfts följande faktorer fram: Sajten och taggen ”This is Örebro” används fortfarande. Idag är cirka 6500 bilder taggade med #thisisorebro och #thisisörebro. Kampanjen blev så populär att det på privat initiativ arrangerades en fotoutställning på Örebro Slott med utvalda Örebrobilder. Utställningen besöktes av mellan 10-14 000 personer. 330 000 unika användare har exponerats för varumärkesarbetet via delningar och likes på facebook. 27 500 unika besökare på platsvarumärkesarbetets kampanjsajt. Örebroappen ”This is Örebro” laddades ner 2 500 gånger.