Ledarskapsdagen: Inre kompasser och medias digitalisering

IMG_0014

På torsdagen arrangerade Handelskammaren Ledarskapsdagen för fjärde året. Fyra föreläsare var inbjudna och över 200 åhörare var på plats i Club 700.

E-mans Sofia Sundqvist inledde eftermiddagen med att tala om hur hon ser på sin roll som chef i it-branschen. En bransch som dras med ett envist rykte om grabbighet och anställda som är ”nördiga”. Något som Sofia avvisade med tydlighet. I sitt anförande underströk hon vikten av att som chef följa sin inre kompass, att verkligen lyssna på medarbetarna. Hon menade också att det går att vara personlig som chef i förhållandet med sin personal, detta utan att man för den sakens skull är privat, menade hon.

Näste föreläsare var SVT Nyheters ansvarige utgivare Ulf Johansson. Ulf, som tidigare arbetade som chefredaktör på Nerikes Allehanda, talade mycket om det förändrade kompetensbehovet inom den statliga televisionen. Att programmerare idag sitter sida vid sida på redaktionen med renodlade journalister. Bara under hans fyra år på SVT har det skett stora teknikförändringar i och med digitaliseringen. Han tog exemplet på när Håkan Juhult på hemmaplan i Småland avslöjade att han skulle sluta som partiledare. Då lyckades inte SVT få upp en länk för direktsändning, vilket sågs som ett stort misslyckande.

Med dagens tragiska händelse i Trollhättan visade han på att SVT idag på ett bättre sätt är rustat för att hantera kravet från publiken på direktrapportering.

Efter fikapausen talade även Klara Adolphson från Doberman och Martin Eriksson från Google. Ledarskapsdagen avslutades med att Handelskammarens avgående vd Christina Hedberg avtackades.