Örebro kommun är årets raket på Facebook

facebookpris (3)

Ingen kommun skapar lika mycket engagemang på Facebook som Örebro gör. Det visar rapporten ”Digitalt, Socialt, Kommunalt”. – Självklart riktigt roligt att vara Sveriges främsta kommun på Facebook! säger Linus Mattisson, sociala medier-redaktör hos Örebro kommun.

För fjärde året i rad släppte kommunikationsbyrån Kreafon sin årliga rapport som undersöker alla Sveriges kommuners sociala medier. Och när det kommer till Facebook kniper Örebro förstaplatsen i både kategorierna tillväxt och engagemang i konkurrens med 237 andra kommuner som är aktiva på Facebook. Örebro kommun belönas därmed med utmärkelsen Årets Facebookraket av Kreafon.

Örebro kommun fick omkring 11 000 nya följare på Facebook under 2015 och nådde ut till 4,2 miljoner* personer med sina inlägg.

– Just engagemang tycker jag är den bästa måttstocken på hur väl en organisation lyckas i sociala medier. För det vittnar om att man lyckas nå ut med sin information. Jag tror vi har varit duktiga på att identifiera vad örebroarna vill ha och var de går igång på, säger Linus Mattisson.

Kreafon skriver i motiveringen för Årets Facebookraket: ”För ett engagerat arbete som hittar helt rätt hos invånarna på Facebook. Under 2015 tredubblades antalet gillare, och man har högst engagemang av alla landets kommunsidor. Grattis säger vi till Örebro kommun!”

Nyligen knep Örebro kommun också förstaplatsen i analysföretagets Smampions kvartalsrapport över vilka kommuner som skapat mest engagemang på Facebook under årets tre första månader.