Hörmann ny storsponsor för skidskytte

Den familjeägda port- och dörrtillverkaren Hörmann med sitt centrallager i Örebro utvidgar sitt engagemang inom sponsring av idrott och satsar på skidskytte.

Hörmann är sedan många år en stor fotbollssponsor både i Sverige och internationellt, och har nu dessutom undertecknat ett långvarigt partnerskap med IBU inom vintersport. Ett partnerskap som innebär att Hörmann från och med kommande säsong går in som ny premiumsponsor för BMW IBU världscupen och världsmästerskapet i skidskytte.

Sponsringspaketet innehåller en omfattande reklamnärvaro på stadion, längs de olika sträckorna och vid skjutstationerna. Via partnerskapet med IBU uppskattas Hörmann årligen nå cirka 500 miljoner tittare i Europa.

”Skidskytte har under de senaste åren utvecklats till en av de mest omtyckta vintersporterna. Ett sponsorskap medför att vi kommer att nå många tittare som sitter klistrade framför sina TV-apparater under veckosluten, och bland dem finns flera av våra slutkonsumenter som sysslar med byggarbeten och renovering” menar Per Wetterdahl VD på Hörmann Svenska AB.

Den nya skidskyttesäsongen börjar den 27:e november i Östersund och slutar i mitten av mars i Oslo.

”Vi kan tydligt se att skidskytte är en mycket populär idrott i framförallt Tyskland, Ryssland och Skandinavien, marknader som är mycket viktiga för Hörmann. Under vintermånaderna pågår vanligtvis inga landskamper i fotboll därför blir reklamnärvaron vid världscupstävlingarna i skidskytte, ett perfekt komplement till vårt löpande engagemang inom internationell fotboll” säger Christoph Hörmann, VD för Hörmann KG.