Under december månad köper och använder vi svenskar mer ljus än någon annan gång på året. Det märks hos Nordens största tillverkare och grossist av doftljus, Candles Scandinavia, som just nu har sin högsäsong med fler sålda ljus än någonsin tidigare.
— Vårt maskineri går just nu på högvarv. Hela företaget från säljkåren till produktion och lager har väldigt mycket att göra. Som ett hårt drivande och snabbväxande svenskt företag är julhandeln extra viktig för oss. Den gör att vi kan expandera och skapa fler arbetstillfällen, säger Cenk Yavas, säljchef på Candles Scandinavia.
Redan i början 2016 fick kunder lägga förhandsbeställningar på WoodWicks juldoft Cinnamon Chai, den mest populära doften såhär års. Trots förhandsorder från kunder och extra inköpta volymer på toppen av kundernas beställningar var doften helt slutsåld innan den ens kommit till Sverige i mitten av oktober. För att kunna möta den stora efterfrågan har andra dofter fått täcka upp.
— För oss är det ett angenämt problem att våra dofter är så pass populära att vi inte hinner fylla på i samma tempo som ljusen säljs. Vi är grossister för flera av världens största doftljusmärken, men har även egen fabrik med norra Europas modernaste fyllningslina. Därför blir de importerade och våra egentillverkade ljus lika viktiga delar för oss, säger Cenk Yavas.