Deligate får in nytt kapital för expansion – deras program förbättrar datumkoll på livsmedel

livsmedelskoll

På mindre än ett år har företaget Deligate tagit fram produkt, sålt in den till butiker från de flesta svenska matkedjor och med fler än 100 anslutna butiker etablerat sig som branschledare. Företagets produkt förbättrar matbutikers arbete med datumkontroller, säkrar matens kvalitet, minskar matsvinn och bättrar på butikers lönsamhet. Nu tar Deligate in kapital för att kunna fortsätta sin höga expansionstakt i Sverige, samtidigt som man planerar för en internationell skalning.

Deligate är en programvara som hjälper butiker att hålla koll på datummärkning och som varnar när en vara är på väg att bli för gammal. På så vis kan butiker garantera kunder fräsch mat, samtidigt som man minskar matsvinn, onödig arbetstid i butiker och tar bort den oreda som dagens pappershantering medför. Stödet hjälper även butikerna att studera kunders köpvanor, för att bättre kunna fylla hyllorna med sådant som faktiskt efterfrågas.

Programvaran fanns klar i september 2016 och används redan i mer än 100 butiker i hela Sverige. Prognosen är dubbelt så många användare innan året är slut.

– Vi har märkt att vår produkt är helt rätt i tiden. Konsumenter är måna om att varorna de köper håller en hög kvalitet, samtidigt som butikerna vill sälja bra mat och slippa slänga för gammal. Investeringen är ett viktigt led i vårt mål att skapa en större medvetenhet och en långsiktig förändring kring något som är ett stort problem och en av vår tids viktigaste frågor, säger Adam Vikström, Deligates Vd och medgrundare.

Bakom investeringen står Håkan Svanberg, genom bolaget Håkan Svanberg & Co Utveckling AB. Svanberg är grundare och ägare av K3 Nordic, som jobbar med it-tjänster, samt storägare i det börsnoterade bolaget Swedencare AB.

— Vi har under första året och de första 50 kunderna klarat finansieringen genom rena intäkter. Nu gäller det att mångdubbla siffrorna samt påbörja en internationaliserings-process. Då är det en mer kostsam typ av marknadsbearbetning som krävs. Valet av investerare och tidpunkt känns klockrent, säger Adam Vikström, Deligates Vd och medgrundare.

Nyligen genomfördes en nyemission för att få allt på plats. Hur stor investering det rör sig om vill partnerna inte gå ut med, men den är stor nog för att företaget ska klara av fortsatt expansion i Sverige och på sikt även kunna gå in i fler länder.  

  — Syftet med investeringen är att möjliggöra en snabbare internationell expansion, samt stärka säljkraften i bolaget. Att investera i en produkt som hjälper butikerna att minska matsvinnet är dessutom en viktig miljöfråga, säger Håkan Svanberg.

Bolaget grundades förra året av Adam Vikström, Mattias Chahin, Lukas Wallströmer, Carl Rynning och Andreas Ericsson. Flera av grundarna har själva en bakgrund i livsmedelsbranschen.