Alae är ett helaftonsverk för en flygel, en pianist och tre dansare. Tillsammans ger de sig i kast med Beethovens magnifika pianomusik. I verket illustreras vardagens poesi med hjälp av koreografens finstilta uttryck och rumsliga dynamik. Det lekfulla möter det innerliga när briljanta scenkonstnärer samsas med livemusik på scen. 88 tangenter och 3 dansare skapar tillsammans ett rum fullt av möjligheter.
Föreställningen är ett konstnärligt möte mellan Örjan Andersson, en av Sveriges främsta koreografer, och den New York-baserade Beethoven-tolkaren Per Tengstrand, en av Sveriges mest framgångsrika musiker på de internationella konsertscenerna.
KORT OM KOREOGRAFEN
Örjan Anderssons driver sitt kompani Andersson Dance sedan mer än 20 år tillbaka och de har turnerat med Dansnät Sverige inte mindre än fem gånger tidigare. Senast med kompaniets kritikerrosade Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia. Nu skapar Andersson Dance ett verk med tre av Beethovens sonater som språngbräda och för sjätte gången ger han sig ut på vägarna i samarbete med Dansnät Sverige. Den 5 oktober är de på Örebro Konserthus.
– Det är ett annorlunda och högst personligt sätt att lyssna och titta på klassisk musik, säger Örjan Andersson. Ett möte mellan musikern, dansaren och publiken i en demokratisk anda där vi leker med rollerna. Jag är intresserad av hur vi lyssnar på musik och vad bilden gör med lyssnandet.
– Alae är en benämning på en form som liknar en vinge – som är vinglik – och som man kan hitta både i människokroppen och på en flygel. Det var ett ord som jag fastnade för. En annan betydelse av ordet är ett litet rum, en alkov, i klassiska romerska hus, som öppnar upp sig mot ett större rum eller en innergård. Att jämföra med den konstnärliga process som arbetet med koreografi kan vara för mig.
– Det är ett inspirerande arbetssätt för både mig och de medverkande, säger Örjan Andersson vidare. Alla är både proffs och fullkomliga nybörjare på samma gång; en skådespelare är nybörjare vad det gäller dans, men tvingas in i det språket och dansaren tvingas in i teatern och texten. Jag arbetar med de olika yrkesutövarna som en grupp och delar inte upp dem. På så vis lär de sig av varandra och hittar både likheter och skillnader mellan de olika genrerna.
CREDITS
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: Ludwig van Beethoven
Medverkande: Pianist Per Tengstrand, dansare Ida “Inxi” Holmlund, Javier Perez, Jernej Bizjak
Kostym: Bente Rolandsdotter
Rum/Ljus: Chrisander Brun
Med stöd av: Stockholms stad, Kulturrådet, Stockholms Läns Landsting
Samproducerat av: Andersson Dance och Regionteatern Bleking Kronoberg
Längd: 90 min inkl paus