Appen Mina Tjänster har redan hjälpt svenskar att spara närmare 60 miljoner kronor på sina abonnemang. I dagarna blev Mina Tjänster en del av Swedbanks och Sparbankernas appar, vilket har gett 4,3 miljoner svenskar direkt tillgång till abonnemangsappens funktioner. En av personerna bakom Mina Tjänster och lanseringen är Clobbe Norrman, som är född och uppvuxen i Örebro.
– Det känns riktigt roligt att få vara en del i detta och att nu gå i mål med integrationen. Vi fokuserar alltid på att underlätta och förbättra vardagen för konsumenter. Nu kan vi göra det för ytterligare 4,3 miljoner svenskar. Mycket av mitt driv och intresse för teknik har jag min uppväxt i Örebro att tacka för. Hemma fick jag alltid hålla på med olika projekt och på Tullängsskolan introducerades jag för webbdesign och programmering, som jag än idag har nytta av, säger Clobbe Norrman, som jobbar med affärsutveckling på Mina Tjänster.
Det är första gången som en abonnemangsapp blir en del av en storbanks plattform på detta sätt, utan att samtidigt förlora sitt grafiska utseende som delvis fortfarande ser ut som i Mina Tjänsters egna kanaler. Och det är något som Clobbe och teamet är stolta över.
– Vi har jobbat så hårt för detta och nu kan vi inte bara erbjuda dem som upptäcker appen via media eller andra kanaler hjälp med att förbättra sina abonnemang, utan även alla Swedbanks och Sparbankers kunder samma hjälp. I snitt har ett svenskt hushåll 20 abonnemang, så behovet av översikt och enkel hjälp är stort. När jag har firat klart med teamet i Göteborg kommer jag om några veckor ta en helg med familjen i Örebro och fira med dem, säger Clobbe.
Swedbank investerade för drygt ett halvår sedan i Mina Tjänster. I bankens app kallas funktionen “Abonnemangshjälpen” och är nu tillgänglig för Swedbanks och Sparbankernas 4,3 miljoner kunder i Sverige.
I samarbete med Swedbank och Sparbankerna erbjuder Mina Tjänster bankkunderna möjligheten att se vilka abonnemang de har samt hantera dessa genom att antingen säga upp eller förbättra dessa. Hittills har Mina Tjänster hjälpt sina användare att spara närmare 60 miljoner kronor genom hantering av över 30 000 olika abonnemang. Ett bra kvitto på att tjänsten tillför ett stort värde till sina användare.
– När vi nu erbjuder Abonnemangshjälpen till våra svenska kunder direkt i appen bryter vi ny mark, aldrig tidigare har bankkunder kunnat hantera sina abonnemang direkt i sin mobila bank-app. Den nya tjänsten är ett resultat av samarbetet med Mina Tjänster, vi är verkligen stolta över att vi redan efter ett halvår genrerat Abonnemangshjälpen tillsammans. Att folk får bättre överblick och ökad kontroll över sin privatekonomi bidrar till en sundare ekonomi för hela samhället, sa Lotta Lovén, Head of Digital Banking på Swedbank, i samband med gårdagens lansering.
Mina Tjänster är en abonnemangsapp där privatpersoner kostnadsfritt kan hantera sina abonnemangs- och prenumerationstjänster. Appen lanserades i en första version i mars 2016 och på bara strax över ett år har drygt 60 miljoner kronor sparats åt plattformens användare. På företaget jobbar folk från hela Sverige, bland annat Örebro.
Tjänsten går ut på att genom inloggning med BankID sammanställa en lista med de abonnemang som användaren har, visa om det finns abonnemang som kan förbättras eller via ett knapptryck säga upp abonnemang om användaren vill det.