Flera idrotter i Örebro kämpar mot trångboddhet och brist på
träningstider. Hockeyn, gymnastiken, ridsporten, skyttet och
simningen har vi kunnat läsa om tidigare, men de är inte ensamma i en
stad som växer så det knakar.
I takt med ökande befolkning måste vi också räkna med ökande
efterfrågan på aktiviteter för en meningsfull fritid åt alla, det
gäller även motorsporten som idag trängs på en anläggning som tillkom
redan under 1970-talet.
Sedan åratal tillbaka kämpar motorsporten i Örebro för att kunna
växa. Instängda på för små banor, som i vissa fall inte ens uppfyller
gällande krav för att anordna tävlingar, kämpar också
motorföreningarna för att kunna ta emot fler barn och unga under
parollen “Så många som möjligt, så länge som möjligt, i en så bra
verksamhet som möjligt”.
Några stora kampanjer för att locka till sig nya medlemmar och
deltagare i kurser för nybörjare kan man inom motorsporten inte gå ut
med eftersom det redan i dagsläget är brist på banor och ont om
träningstider.
Barn och unga som vill börja köra dragracing, drifting, folkrace
eller tractorpulling kan man inte ens erbjuda träningar i Örebro, så
som läget är idag. Gokarten som ändå har tillgång till en bana, har
begränsade träningstider. Gokarten samsas dessutom med hyrkartingen
på en bana som är godkänd för nöjesåkning och träning, men den är
inte godkänd för tävlingar. Till sist så har supermotarden också
begränsade körtider på sin bana, där man dessutom vill kunna köra
crosscart.
Det behövs också en gemensam plats för motorintresserade att träffas,
umgås och kunna träna på gym tillsammans. Det vore därför perfekt om
man kunde ha en löpslinga och kanske också ett utegym i Täby. Då
skulle de motorintresserade tillsammans med likasinnade kunna träna
fysik och kondition med inriktning på de krav som kan ställas på
förare och andra inom motorsporten.
Med rätt förutsättningar på Örebro Motorstadion ökar man gemenskapen
och då får man också med “Så många som möjligt, så länge som möjligt,
i en så bra verksamhet som möjligt” – men då räcker inte ytorna i den
40 år gamla anläggningen.
Bengt Bronner och Thomas Pettersson (även foto), visionsarbetet Motorsport Örebro