De senaste fem åren har Örebroregionen sett en positiv trend i antalet besökare, och det är bland annat naturturismen som lockar såväl utländska som svenska turister. Nu lanserar Örebroregionen flera filmer för att ytterligare stärka naturen som varumärke.
– Man blir stolt över att se vilken fantastisk natur Örebroregionen har att erbjuda. Filmerna kommer förhoppningsvis skapa avtryck utomlands och generera fler gäster till vår region, säger Irén Lejegren (S), ordförande i Region Örebro läns nämnd för regional tillväxt.
Sedan 2012 har antalet utländska gästnätter i Örebroregionen ökat med nära 70 procent, vilket är den högsta ökningen i landet. Stadsturismen är stark i Örebro län, och nu pågår flera projekt i länet för att öka möjligheterna för länets besöksnäring att lyfta naturen och naturaktiviteter som en del av sitt utbud.
– En turist som vill aktivera sig i naturen spenderar ofta extra pengar på hyra av utrustning eller en guide, vilket i sin tur genererar fler jobb. Trenden är att man vill vara aktiv på dagen men bo bra och äta gott på kvällen. Sen får vi inte glömma att även en naturturist ofta tar del av övriga besöksmål, som en guidad tur på slottet, shopping eller ett besök på ett kulturevenemang, säger Irén Lejegren.
Tanken är att filmerna, förutom att locka till sig turister, ska få invånarna i Örebro län att känna lite extra stolthet över det område de bor i.
Fakta
Turism och besöksnäringen drivs från offentligt sektor av Region Örebro län och en organisatorisk indelning av länet i fyra destinationer; Bergslagen, Karlskoga/Degerfors, Örebro och Tiveden/Askersund. Samarbetet mellan destinationerna och Region Örebro län har bland annat resulterat i de filmer vars syfte är att vara varumärkesstärkande för regionens varumärke The Heart of Sweden.
foto: Emma Ekblom
Se filmerna här:
https://www.youtube.com/channel/UCiEOdYPF9rBGA2ETLlRrfKA