Miriam von Schantz påbörjade sin forskning vid Örebro universitet innan diskussionerna om ”fake news” startat men resultatet blev en metod som kan användas för att träna källkritik.
– Den tekniska utvecklingen har gått snabbt och sanningsbegreppet befinner sig i uppluckring. Vi behöver stärka människors beredskap, säger Miriam von Schantz, som lägger fram sin avhandling i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
Det var inte förändrad medieteknik eller falska nyheter som var startskottet utan hur människor gör skillnad på en dokumentär och fiktiv film. 2010 skulle hon prata på en biograf efter att filmen Exit through the gift shop hade visats. Filmen handlar om gatukonst och kategoriseras som dokumentär trots att stora delar av innehållet kan anses vara påhittat.
– Många i publiken kände sig lurade och blev upprörda. Jag tyckte det var intressant att människor reagerade så starkt och ville undersöka vad som händer i mötet mellan en åskådare och den här typen av film, säger Miriam von Schantz.
Filmerna som ligger till grund för avhandlingen är förutom Exit through the gift shop, I’m still here och Catfish. De tre filmerna kom 2010 och problematiserar enligt Miriam relationen mellan åskådaren och den rörliga bildens sanningsanspråk.
källa/ foto: Örebro universitet