GDPR ger Örebroföretag stark tillväxt – ”nu laddar bolaget för internationell expansion”

Örebrobolaget Yobber, som erbjuder företag en digital och mobilanpassad rekryteringslösning, har fått en rejäl skjuts tack vare den nya personuppgiftslagen – GDPR. När både stora och små företag nu upptäckt fördelen med att låta ett externt verktyg hantera rekrytering har Yobber framgångsrikt kunnat öka sin tillväxt med hela 79% hittills i år, jämfört med motsvarande period förra året. Nu laddar bolaget för internationell expansion.

GDPR är den nya personuppgiftslagen, som gäller alla EU:s medlemsländer och som ersätter vår gamla lag, PUL. Den innebär i praktiken en skärpning för företag som hanterar personuppgifter då de måste strukturera upp sin hantering av dessa. Det råder stor medvetenhet bland små- och mellanstora företag om GDPR, men inte ens hälften av alla bolag har börjat förbereda sig på den förändring som måste ske.

– Användande av SaaS-tjänster inom HR-tech har ökat stadigt de senaste åren, där företag söker sätt att minska kostnader och ta del av nya innovationer för att effektivisera rekryteringsprocessen. Nu med GDPR i antågande, har även datasäkerheten aktualiserats. Det gäller inte bara storföretagen, utan även mindre företag som nu söker efter lösningar för att behandla personuppgifter korrekt vid rekrytering, säger Wanja Todorovic, grundare och produktansvarig på Yobber.

– Om du använder ett system eller verktyg idag, se då till att din leverantör klarar att uppfylla kraven i GDPR och att du också har ett biträdesavtal med just den leverantören. I och med GDPR blir vi alla på något sätt ansvariga för uppgifterna vi tar in. Ett rekryteringsverktyg gör inte att du undslipper ansvar men det hjälper dig att hantera uppgifterna korrekt, säger Wanja Todorovic

Kärnan i kandidathantering är personuppgifter, vilket fått branschen att svettas. Yobber har hittills fokuserat på att effektivisera urvalsprocessen vid rekrytering med syfte att öka kvalitén i kandidaturval. Anpassningarna efter GDPR har avlöpt smärtfritt och haft en mycket positiv inverkan på Yobbers utvecklingsplaner. Under 2018 kommer man löpande att lansera nyheter för sina kunder och i och med framgångarna i Sverige satsar Yobber nu på en internationell expansion.

– Sverige är duktiga på nischade lösningar för HR och den svenska marknaden är en bra start för att arbeta in något nytt. Som branschledande för att driva på utvecklingen av just videobaserad rekrytering, märker vi nu att acceptansen är mycket starkare än för bara 1,5 år sedan säger Wanja Todorovic.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *