Örebro län borde ha ett eget matmagasin. Det tyckte Davide Lindqvist, ansvarig för Wadköpings matmarknad. Han gjorde slag i saken – och i helgen är det premiär för Cajsa, ett matmagasin som speglar länets producenter, entreprenörer och krögare.
– Alla besökare får sitt gratisex och kan fördjupa sig i den kulinariska mångfald som länet erbjuder, även efter att matmarknaden är slut för året, säger Davide.
Örebro är ett matlän av högsta rang, och det vill Davide visa med Cajsa.
– Jag visste att det finns massor av fantastiska producenter och kreativa krögare i regionen. Men till och med jag blev förvånad när vi reste runt i länet. Hela tiden dök det upp nya idéer till intervjuer och reportage. Magasinet hade kunnat bli dubbelt så tjockt.
Namnet är förstås inspirerat av Cajsa Warg, och Davides ambition är att det ska bli en permanent publikation som kommer ut flera gånger om året.
– Det är producenterna, alla matglada invånare och intresserade besökare värda. Ett matmagasin av hög kvalitet stärker länet som varumärke och Wadköpings matmarknad som evenemang.
På fredag är det releaseparty för det nya magasinet och till helgen får matmarknadens besökare Cajsa i sin hand.
– Vi satsar på långt över 20 000 besökare. Det vore häftigt att slå publikrekord samtidigt som Cajsa har premiär, säger Davide Lindqvist.
foto:Andreas Hylthen