Mittmedia tappar annonsintäkter – inför nytt sparpaket

Mediekoncernen Mittmedia, där bland andra NA ingår, har som mål att fördubbla antalet digitala prenumeranter till årsskiftet. ”Koncernen har nu 61 000 fullbetalande digitala prenumeranter, men i våras stannade tillväxten av”, skriver Dagens Media och fortsätter: ”Det var ett tillfälligt hack i kurvan, och vi har jobbat aktivt med olika åtgärder sedan dess”, säger vd Per Bowallius till tidningen.

Mittmedias annonsintäkter har dessutom under den första delen av året dalat med 16 procent, skriver Medievärlden och Dagens Media.  ”Printannonseringens nedgång har slagit mycket hårdare än förväntat”, säger Bowallius till Medievärlden.

Nu planeras investerings-, anställnings- och vikariestopp, enligt branschtidningarna.

”Dessutom har koncernens mål om att bli helt digitala skyndats på. Mittmedias nya deadline kring att vara en digital first-verksamhet har flyttats från år 2026 till år 2020-2021. En del i det är deskorganisationen där vi går från lokala deskar till en virtuell desk för hela organisationen”, uppger Dagens Media.

Koncernen kommer även att snabba på sin övergång till dagdistribution av papperseditionerna.

källor: Dagens Media/ Medievärlden