Orkla Foods går in och stöttar Kockduellen

Färre väljer restauranglinjen på gymnasiet och bristen på kockar har blivit ett allt större problem för restaurangbranschen. För att inspirera högstadieelever till att välja kockyrket stöttar Orkla Foods Sverige Kockduellen 2019.

Andelen sökande till restaurang- och livsmedelsprogrammet på Sveriges gymnasieskolor minskar. Inför läsåret 2018/19 var det enligt Skolverket 1,6 procent av den totala andelen sökande till de nationella programmen som sökte det programmet. Det gör restaurangprogrammet till ett av de minst populära gymnasieprogrammen.

– Bristen på kockar större än någonsin. Det drabbar inte bara våra kunder inom restaurangbranschen och storkök inom offentlig sektor utan även alla restauranggäster, elever och vårdtagare som vill äta god mat varje dag. Därför väljer vi nu att engagera oss i kockbristen och stötta ett så gott initiativ som Kockduellen, säger Ellinor Persson, marknadschef för FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Kockduellen är en rikstäckande matlagningstävling för högstadieelever i årskurs 8 och 9. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen för den svenska besöksnäringen Visita. Syftet är att öka intresset för en karriär inom restaurangbranschen och kunskapen om vad kockyrket innebär. 5000 elever från 25 olika städer deltar i år.

– Att ha en stor och viktigt leverantör som Orkla som partner till Kockduellen ger eleverna möjlighet att jobba med bra och innovativa råvaror. Det visar också på att Orkla vill vara med och jobba för att stärka besöksnäringens kompetensförsörjning, säger Emelie Jönsson, projektledare Kockduellen.

se bilder från förra årets tävling på Virginska:

Ernst gav matnyttiga tips – elever tävlade i kockduell

arkivbild

,