Örebro och Gastro Natur kan bli bäst i Sverige

Gastro Kilsbergen. Bilder: Per Knutsson

Jämtland, Eskilstuna, Örebro och Höga Kusten tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2019. En jury har utsett finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren. Vinnaren koras den 1 oktober. Örebro tävlar med evenemanget Gastro Natur.

Evenemanget Gastro Natur bygger på att servera mat i toppklass av lokala råvaror på natursköna platser. Tidigare i sommar har Gastro Natur arrangerats vid Gårdsjön i Kilsbergen och på en flotte i Hjälmaren. Sista helgen i augusti dukar arrangörerna Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog och Örebrokompaniet upp för den stora finalen: En gastronomisk upplevelse i spektakulära Limstensgruvorna i Lekeberg.

– Det är otroligt roligt att få visa upp de här unika miljöerna som Örebro erbjuder i trevliga sammanhang. Det kryllar av guldkorn här som för många fortfarande är oupptäckta, säger Jimmy Führ, projektledare på Örebrokompaniet.

Limstensgruvorna är en historiskt viktig plats för länet som dessutom bjuder på dramatisk natur. Med himlen som tak och den trolska skogen som omgivning kommer 25 personer njuta av flera rätters middag nere i gruvschaktet.

– Limstensgruvorna i Lekeberg är en bortglömd pärla som ligger ganska otillgängligt utanför Mullhyttan. Utmaningarna med att bygga och genomföra en restaurang i denna miljö är många. Inte minst transporter och logistik men vi lär oss mer och mer för varje tillfälle, avslutar Jimmy Führ.

Läs mer om det här:

”Med råvaror från Hjälmarens vatten och omgivande skogar lagade toppkrögaren Roger Hjälm mat i naturens egen matsal. Tre tillfälliga restauranger på oväntade platser, endast öppet en dag per plats och för 20 personer åt gången. En varumärkesstärkande insats som syftar till att visa att platsen Örebro är innovativ, klimatsmart och emotionell. Besökarnas egna bilder tillsammans med eget material spred en spännande bild av Örebrotrakten. Förutom imagestärkande publicitet har insatsen genererat nya samarbeten och en möjlighet att knyta kommersiellt starka varumärken till Örebroregionen”.

Här kan du rösta i tävlingen:

https://placebrander.se/tjanster/placebrander-of-the-year/

arkivfoto: Per Knutsson

, ,