
Clarion Collection var den första kedjan som förvärvades av Petter A. Stordalen under 1990-talet. Kedjan kallades då Home Hotels, som därefter ändrades till Clarion Collection. Nu tar Clarion Collection ledningen med ett unikt industrikoncept som använder den välkända skandinaviska termen ”hygge” som plattform. Kedjan har också utsett en ”Director of Happiness” som ansvarar för att utveckla konceptet och implementera det bland anställda.
Forskning visar att de flesta människor försöker fly konstant tillgänglighet. Till skillnad från tidigare försöker vi ”undigitalisera” våra liv och försöka hitta oaser av lugn som erbjuder verklig avkoppling. Clarion Collection-kedjan stärker nu sin position för att skapa dessa avkopplande utrymmen och kommer att erbjuda ”hygge-upplevelser” på alla sina 49 hotell. Konceptet lanserades den 1 oktober 2019.
– Clarion Collection-kedjan har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta eftersom det var min första, men också för att nästan alla hotell ligger i historiska byggnader, var och en berättar sin egen unika historia. Clarion Collection och ‘hygge’ känns som en match som är gjord i himlen, eftersom ‘hygge’ är en filosofi och livsstil som helt överensstämmer med vad kedjan representerar. Ett exempel är det unika matkonceptet med “fika” och en kvällsmåltid, som ingen av de andra hotellkedjorna erbjuder fullt ut, säger Petter Stordalen, grundare av Nordic Choice Hotels.
“Hygge” är en filosofi och en livsstil som handlar om att ge värme och glädje i ditt liv, förstå vikten av enkelhet och ta tid att varva ner. På Clarion Collection betyder “hygge” att säkerställa leverans och kvalitet, både vad gäller produkter Det populära matkonceptet där gästerna kan njuta av frukost, “fika” och en kvällsmåltid har uppgraderats. Musiken är noggrant utvald och belysningen och färgerna har justerats för att skapa utrymmen för maximal njutning och avkoppling.
– Ordet “hygge” var det näst mest populära ordet efter “Brexit” i Oxford English Dictionary 2016. Det finns nu mer än 5 miljoner träffar för ‘hygge’ online, ett ämne som tydligt engagerar människor och väcker positiva känslor. Vi har alltid haft “hygge” och planerar nu att paketera vårt erbjudande för att bli ännu bättre på att möta behoven hos våra gäster, säger Øyvind Alapnes, kedjedirektör för Clarion Collection Hotel.
Han lägger till:
– Vi har tagit mycket inspiration från forskaren Meik Viking, VD för Happiness Research Institute, och författare till The Little Book of Hygge, som har sålt mer än 1 miljon exemplar och har översatts till 26 språk. Meik, som ofta har kallats som expert och talare internationellt, är en vanlig resenär. Det verkade uppenbart för oss att konsultera honom innan lanseringen, tillägger Øyvind.
En ”chef för lycka” har utsetts för att se till att det nya konceptet implementeras på hotellen och bland de anställda.
– Min roll handlar om att främja glädje i arbetet bland våra anställda. Det är verkligen ingen hemlighet att glad personal betyder glada gäster, säger Rebecca Wodajo, chef för lycka på Clarion Collection Hotel.