Örebroföretag gör fordon ”smartare” – satsar på internationell marknad

Maptun är Örebroföretaget som började med att trimma SAAB-bilar, men som har utvecklats till ett världsledande bolag inom power sports, det vill säga vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar. Människor från hela världen får hjälp att öka effekten på sina fordon. 
– Vi är inne på en väldigt spännande resa, säger grundaren och vd:n Fredrik Bengtsson.

Redan 2000 föddes embryot till Maptun och 2006 började Fredrik driva företaget på heltid. Till en början var fokus trimsatser till SAAB. Bolaget blev snabbt verkliga specialister, men givetvis är denna marknad nu vikande. De senaste åren har Maptun allt mer fokuserat på power sport, alltså vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar.
– Det är en spännande nisch som man kan tro är liten, men som är faktiskt ganska stor, säger Fredrik.

Kunderna köper en liten handdator, en ”Maptuner”, och kan sedan ladda ner olika appar för att exempelvis öka effekten eller minska utsläppen. Gränssnittet är inte olikt det i en vanlig smartphone.
– Vill man vill förändra motorns karaktär på ett visst sätt, är det bara att ladda ner just den appen, säger Fredrik.

Sedan 1,5 år tillbaka är Maptun ett Inkubera-företag. Tillsammans med coachen Mathias Farnebo, har man bland annat analyserat var lönsamheten och de bästa framtidsutsikterna finns. Nästa steg vara att undanröja hindren för en snabbare tillväxt – det handlar om allt från rekrytering, organisation och lokaler till att allokera resurser till just de områden som ska stå för tillväxten. Från den geografiska basen – som är och ska förbli i Örebro – är planen att det mesta av tillväxten ska ske på en internationell marknad och via innovativa digitala tjänster som gör kundernas fordon smartare och bättre.
– Inkubera har absolut hjälpt mig att ta steget tillbaka för att kunna se företagen från en annan vy, säger Fredrik. Det är lätt att fastna i detaljer. Jag har i min roll som vd fått hjälp att jobba med visionen och helheten.

Företaget omsätter idag 60 mkr. Men nu laddar man alltså för en snabb expansion.

– Vårt mål är att omsätta 100 mkr om fyra år – det mesta på export – säger Fredrik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *