Örebrokompaniet marknadsför Örebro – och fyra andra städer

Örebro och fyra andra städer ska nu marknadsföra varandra. – Jag trodde väl aldrig att jag skulle försöka få örebroarna att resa till Västerås, säger Björn Fransson, chef för destinationsutveckling och värdskap på Örebrokompaniet.

Bakgrunden är coronakrisen som gjort att många svenskar nu förbereder sig på en sommar i Sverige. Men också de lättade reserestriktionerna som möjliggör resor utanför den egna regionen. På temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att resa till de fyra grannstäderna.

– Många ser oss nog som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i vår del av Sverige och i vår typ av destinationer. När många nu tvingas välja bort utlandsresan, tror vi att man istället kommer att göra många kortare resor i närområdet. Därför vill vi ge våra invånare möjlighet att upptäcka de grannstäder som man kanske inte besökt som turist tidigare, säger Björn Fransson.

– Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier. En stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Utöver våra inlägg om Örebro kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Vi tittar också på andra gemensamma insatser, säger Sanna Rosell, kommunikatör och destinationsutvecklare på Örebrokompaniet.

källa/ foto: Örebrokompaniet/ arkivbild

, ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *