”Cirkulär ekonomi” med kontorsmöbler – byter ut och återanvänder

Envivo ser till att deras kunder får precis den kontorsinredning de för tillfället behöver. Istället för att sälja inredning som företagen snabbt växer ur, erbjuder de en tjänst för kompletta kontor. Möbler som kunderna inte behöver, byts ut mot nya eller återanvända möbler.
– Vi gör det möjligt för företagen att få full flexibilitet till lägre kostnader och minskad miljöpåverkan, säger grundaren Magnus Engström. 

Magnus Engström har jobbat i inredningsbranchen i många år, senast på Kinnarps i Örebro. Han känner de utmaningar som branschen brottas med från insidan.
– Företag köper dyr och fin inredning, men när företagen förändras – och den takten går allt snabbare – blir den inte optimerad för verksamheten. Kanske vill man exempelvis byta en soffgrupp mot nya arbetsplatser. Problemet är bara att begagnad kontorsinredning nästan är osäljbart. I värsta fall hamnar fina möbler på tippen. Det är ett gigantiskt resursslöseri och såklart helt fel ur miljösynpunkt. Vi har bestämt oss för att göra något åt det. 

Magnus har i flera år haft en idé om att byta ut branschens rätlinjiga hjulspår mot en cirkulär modell. Men för att lyckas visste han att kommunikationen var en framgångsfaktor. Han krokade arm med Christian Edwertz, som bland annat arbetar som digital strateg och kommunikatör.
– Vi har olika styrkor, säger Christian, men också mycket gemensamt. Inte minst drivs vi av samma längtan att få göra skillnad för miljön och klimatet. Det är de värderingarna som hela företaget vilar på.

Centralt för företaget är också en arbetsmodell i tre steg som döpts till Freecycle. Första steget är att inventera den inredning som företagen har och hur den används. Inventeringen resulterar i ett nytt förslag som ofta tas fram tillsammans med en inredningsarkitekt. I steg två skapas det cirkulära kontoret – möbler och annan inredning som inte används, flyttas till Envivos depå (och hamnar så småningom på andra kontor) och ersätts av ny eller återanvänd inredning. I det tredje och sista steget analyserar Envivo kundens bidrag till att nå de globala målen samt att inredningen fungerar som den var tänkt. Det som inte funkar optimalt byts ut.
– Med den här modellen löser vi faktiskt flera utmaningar på ett bräde, menar Magnus. Företagen får skräddarsydd inredning, de sparar upp till 40 % än vad ny inredning hade kostat och bidrar till de globala målen. Dessutom blir allt kring deras inredning väldigt enkelt. 

– Just enkelhet är ett mantra för oss säger, skjuter Christian in. Mycket kring hållbarhet tenderar att bli lite jobbigt och krångligt. Vi tänker att det ska vara precis tvärt om för våra kunder. Vi sköter det mesta.

För några månader sedan fick Magnus och Christian kontakt med Fredrik Stenman på Inkubera. Fredrik kopplade ihop Envivo med affärscoachen Sara Lemke.
– Det har varit svinbra, säger Christian. Jag var lite skeptisk till inkubator som fenomen. Men jag är otroligt positivt överraskad. Vi får hjälp på ett professionellt sätt – en bra balans mellan stöttning och kravställande. Sara möter oss precis där vi står – och så rör vi oss framåt tillsammans. 

Christian och Magnus har redan kontrakterat ett antal kunder. De tror stenhårt på sin idé.
– Vi har superhöga ambitioner, säger Magnus. Vi vill förändra branschen fullständigt. Företag hyr bilar, kopiatorer och mycket annat som inte tillhör kärnverksamheten. Nu har turen kommit till inredningen. Inom 3 år hoppas vi finnas i alla större städer i södra och mellersta Sverige. Men huvudkontoret blir kvar i Örebro. 

källa/ foto: Envivo

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *