
Nyligen genomfördes årets final av Creative Dragons av stapeln. Det är ett pitchevent som arrangeras i Örebro där entreprenörer får chansen att pitcha sin affärsidé inför en grupp investerare. “Drakarna” utsåg Vilhelm Hanzéns pitch för ljudbokstjänsten EarTitle, som grundats av honom och Adam Hassan, till Årets bästa affärsidé.
– Det känns förstås fantastiskt roligt. Som bokfantaster är både Adam och jag inte bara några som tror på en affärsidé, utan även personer som genuint gillar det vi gör. Men att affären bekräftas av tunga namn är ändå värt enormt mycket, säger Vilhelm Hanzén.
EarTitle är en ljudbokstjänst där författare och förlag själva kan sälja enskilda titlar av olika böcker, samt skicka ut recensionsexemplar av böcker. Att titlar kan säljas enskilt är en skillnad mot abonnemangstjänsterna och gör att konsumenter bara betalar för det de faktiskt läser. Samtidigt som marginalerna för förlag och författare blir bättre.
– Förra året växte den digitala försäljningen av böcker med 36% i Sverige, fram till augusti i år hade den vuxit nästan lika mycket och årligen växer den globala marknaden med 25%. Så marknaden är växande, trots att den redan är väldigt stor, säger Vilhelm Hanzén.
Utöver hemmapublik där investerare fanns med var det fyra investerare som ställde frågor till de sju deltagande finalisterna och bedömde affärspotentialen. Det var dessa personer som utsåg EarTitle till Årets bästa affärsidé.
EarTitle är en ljudboksapp, grundad av Adam Hassan och Vilhelm Hanzén 2020.