Impulsos nya affärssystem sprider sig – räknar med 15 nya butiker

Örebroföretaget Impulso har ett eget system automatiserar som gör att butiker, leverantörer och hyresvärdar delar på såväl kostnader som intäkter. Dessutom sköts bokföring och beställning av varor automatiskt när varorna passerar kassan. Nya butiksägare kan dra igång med kraftigt reducerade startkostnader och minimerad administration.


– Uppmärksamheten har varit enormt från alla parter inklusive näringslivsutvecklare hos kommunerna som ser oss som ett hopp för cityhandel, säger Viktoria Lindqvist. Innan septembers är slut räknar vi med att 15 nya butiker igång i hela landet.

Impulso startade i höstas, sedan dess har utvecklingen gått snabbt.
– Vi har nu en helt egen teknisk plattform som vi kallar för vårt ekosystem, säger Viktoria. Det hjälper alla parter att samarbeta och frigör tid för butiksägarna. Handeln behöver förändra sitt arbetssätt för att kunna leva vidare och utmana onlinehandeln. Vårt system skapar förutsättningar för det.

– Vi har tagit bort nästan all administration från butiksägarna så att de kan koncentrera sig på kärnverksamheten, fyller Rosie Pellerone i. För att kunna konkurrera måste butikerna satsa på sånt som inte nätbutikerna kan skapa – personliga relationer, nya event och spännande upplevelser i butiken.

De tekniska lösningarna är utvecklade av Youcal, ett företag med Inkubera-koppling som även som står bakom Boka.se.


– Samarbetet med Petter Sehlin på Youcal har funkat fantastiskt bra, säger Viktoria. Nu har vi ett transparant ekosystem som binder samman butiker, leverantörer och fastighetsägare. Alla parter måste samarbeta om de ska ha en chans att möta näthandeln.

– Om tio år tror jag att alla butiker kommer att använda vårt eller ett konkurrerande system, säger Rosie Jag är helt övertygad om att det här är framtiden för handeln.

Viktoria och Rosie utgår ifrån att konkurrerande lösningar lär dyka upp i takt med Impulsos framgångar. Ett sätt att möta detta är att skapa en tydlig ip-strategi.
– Utöver den värdefulla affärcoachning som får från Inkubera, får vi nu även hjälp med att se över hur vi kan skydda vår idé och vårt varumärke för framtiden, säger Viktoria.

Inkubera har också stöttat Impulso i arbetet med att ta fram en ansökan till Vinnovas utlysning ”Innovativa startups”. För en dryg vecka sedan beviljades deras ansökan, vilket innebär ett kapitaltillskott på 300 tkr. Ett av Vinnovas kriterier för bedömningen är hållbarhet.
– Det kanske inte är det första som slår en när man möter vårt koncept, men det finns ett tydligt hållbarhetsfokus i vår affärsmodell. Eftersom leverantörerna i realtid kan se hur olika varor säljer, kan de styra sin produktion därefter. I framtiden hoppas jag att ingen ska behöva bygga upp stora varulager som ingen vill köpa. Det vinner både handeln och miljön på.

Se bilder från Impulsos butik på Drottninggatan i Örebro:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *