
Sannolikheten att du ska göra medvetna val som konsument ökar med mellan 30 och 80 procent om någon i ditt sociala nätverk uppmuntrar dig till det. Det visar en studie från Örebro universitet.
– Människor vi litar på och beundrar är viktiga för att förändra våra vanor, säger forskaren Carolin Zorell.
Trots att de flesta av oss är medvetna om att vår konsumtion påverkar miljön, väljer många att inte ta hänsyn till etiska och ekologiska konsekvenser av vad vi köper och konsumerar. En anledning till det är bristen på påtryckningar från vänner eller familj. Det visar en studie av Carolin Zorell, universitetslektor i statskunskap och forskare inom Örebro universitets strategiska satsning på Mat och hälsa, och Thomas Denk, professor i statskunskap och dekan vid Örebro universitet.
För att få fler att förändra sin konsumtion i en mer hållbar riktning, krävs det enligt studien att människor i ens sociala nätverk aktivt utövar påtryckningar.
– Det kan både handla om familjemedlemmar, som till exempel partner, föräldrar och barn, eller om nära vänner och influencers i sociala medier. Vi har större tillit till att en förändring spelar roll om påtryckningarna kommer från människor vi litar på och beundrar, säger Carolin Zorell.
källa/ foto: Örebro universitet