Kampanj lyfter fram svenska livsmedel i butikerna

För andra året i rad genomförs en rikstäckande kampanj, Från Sverige-veckorna, för att lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är Från Sverige-märkta. Den 20 september – 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman och 900 butiker skyltas upp för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor. Atria i Sköllersta lyfts fram som ett av företagen i kampanjen.

-När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Idag är cirka 11 000 svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter godkända för märkning från drygt 200 företag. Från Sverige-märket på en produkt betyder att den är odlad, född och uppfödd i Sverige och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Totalt omsätter märkta produkter över 20 miljarder kronor årligen.

foto: Svenskmärkning AB

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *