Nu ska Visit Sweden marknadsföra Askersund i världen – mer än bara en skåplucka från IKEA

Bolmen, Järvfjället, Skärhamn, Askersund och Toftan. Världen har i åratal förundrats över och försökt uttala namnen på den globala möbelvarujätten IKEA:s produkter. Vad folk inte vet är att det bakom många av produktnamnen döljer sig riktiga platser i Sverige som är värda att besöka. Nu vill Sverige och organisationen Visit Sweden bjuda in världen till dessa fantastiska platser. Askersund är förutom namnet på en ort i Sydnärke, även en serie skåpluckor hos IKEA.

Nu vill Visit Sweden skapa nyfikenhet kring platserna bakom produkterna, och med lite humor visa ”originalen”, det vill säga platserna, bakom några av IKEA:s sedan länge så välkända produktnamn.

– Vi vill nu med värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

I kampanjen presenteras 21 platser där man kan besöka allt från vikingamonument, pittoreska städer, slott och silvergruvor till att testa forspaddling, hundspann, flugfiske och isbad.

En av dessa platser är sjön Bolmen som ligger naturskönt i landskapet Småland. Här erbjuds besökare stora möjligheter att njuta av den kringliggande vackra naturen genom kanotpaddling, vandrings- och cykelleder samt bär- och svampplockning. Som ett led i initiativet kommer kommunerna kring sjön Bolmen nu att lansera en ny slogan: ”Bolmen – more than an IKEA toilet brush”.

– Vi uppskattar att IKEA har döpt en produkt efter vår fina sjö och att just detta uppmärksammas av Visit Sweden globalt. Men nu vill vi tillsammans med Visit Sweden visa världen att Bolmen faktiskt är mycket mer än en produkt man gör rent toaletten med. Det är en oerhört vacker plats som vi lokalbor älskar. Och nu vill vi bjuda in hela världen till att vistas i vår fina, orörda natur med samma varsamhet som vi och njuta av det kristallklara vattnet, säger Magnus Gunnarsson, Kommunalråd i Ljungby Kommun och ordförande i Smålands Sjörike.

Andra exempel på platser som märks i kampanjen är den pittoreska kustorten Skärhamn, på ön Tjörn, där man med fördel avnjuter dagsfärska skaldjur och upplever internationell konst på Nordiska Akvarellmuseet. Fjället Järvfjället i Västerbotten, som bland annat erbjuder storslagna naturupplevelser för dem som söker vandrings- och skidleder sida vid sida med områdets unika djurliv. Sjön Toftan i Dalarna, varifrån det finns möjlighet att paddla kanot hela vägen till de så uppskattade konstnärerna Carl och Karin Larssons gård i närbelägna Sundborn. Och kustsamhället Kallax i Norrbotten, där man under ljusa sommarnätter med midnattssol kan kryssa bland tusentals små öar och där Sveriges kulinariska utbud visar sig vid den årliga surströmmingsfesten.

De 21 platser som kampanjen kommer att lyfta fram är:

Bolmen i Kronoberg (toalettborste), Järvfjället i Västerbotten (gaming-stol), Ektorp i Stockholm (soffa), Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp), Stubbarp i Skåne (skåpsben), Kallax i Norrbotten (förvaringshylla), Höljes i Värmland (pendellampa), Hemsjö i Blekinge (blockljus), Toftan i Dalarna (avfallshink), Mästerby på Gotland (köksstege), Voxnan i Gävleborg (duschhylla), Himleån i Halland (handduk), Laxviken i Jämtland Härjedalen (skåpslucka), Ingatorp i Jönköpings län (utdragbart bord), Misterhult i Kalmar län (taklampa), Vrena i Sörmland (bänkskiva), Björksta i Uppsala (bild med ram), Norberg i Västmanland (klaffbord), Askersund i Örebro län (skåpslucka), Rimforsa i Östergötland (arbetsbord) och Bodviken i Västernorrland (tvättställ).

källa/ foto: Visit Sweden/IKEA

,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *