Impulso siktar mot Europa – butiker blir “varulager” för olika märken

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna på detaljnivå i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen.
– I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och agera mycket smartare.

Tillsammans med kollegorna Mathias Olsteg och Konrad Olsson driver Viktoria Impulso, ett så kallat software-as-a-service (SAAS). De har varit verksamma i några år och bland annat erbjudit system för säkrare betalningar mellan branschens aktörer. Det nya verktyget lanseras för en dryg månad sedan.
– Intresset är jättestort, säger Viktoria. Vi hjälper branschen med ett grundläggande behov, säger Viktoria.

För att inte gå miste om försäljning, tvingas varumärken leverera mer kläder till butikerna än vad som egentligen går åt. Varumärkena vet förstås vad de levererat, men inte vad som sålts ut ur butiken. Överproduktionen orsakar svag lönsamhet och onödig miljöpåverkan.
– Med kunskapen som våra kunder får genom vårt system kan de detaljstyra på ett helt annat sätt. De kan producera och leverera sådant som verkligen säljs, snabbare ta bort produkter ur sortimentet som inte fungerar samt flytta varor mellan butiker. En vara som inte säljs på ett ställe kan vara succé någon annanstans.

Framgångarna för Impulso har kommit snabbt. Med utgångspunkt från Örebro och Sverige börjar man nu få ordentligt fotfäste i Europa.
– Vi har nu skrivit letter of intent med flera globala distributörer av stora varumärken. Vi märker att vi kan leverera något som en stor del av branschen verkligen behöver.

Sedan några veckor tillbaka är Impulso med i programmet som Swedish Scalups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige.
– Vi har bland annat fått hjälp med en kommunikationsstrategi som vi sjösatte i augusti och vi har gått igenom en hållbarhetsanalys som vi har stor nytta av. Vi är verkligen jättenöjda, säger Viktoria.

Viktoria ser optimistiskt både på Impulsos framtid och på möjligheten att kunna bidra till mer hållbar modebransch.
– Vår vision är att skapa ett nytt cirkulärt ekosystem, där alla aktörer blir vinnare. För att uppnå detta behöver vi starkare samarbeten, ökad transparens och bättre kommunikation, säger Viktoria.

arkivbild: Örebrohem.se

läs mer här:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.